Návod jak leštit lak.

 

POSTUP PÉČE O VNĚJŠEK AUTA

Jak dostáváme naše auta ze stavu zašlých nebo poškrábaných, případně jen špinavých k dlouhotrvající čistotě, lesku a ochraně?

    1. Mytí

      Rady:
      • Nikdy nepřistupujme k dalším krokům, pokud auto není dokonale umyté a suché.
      • Vyvarujeme se jakéhokoliv čištění laku nasucho, došlo by k jeho nenávratnému poškrábání.
      • Vybereme si jemný šampon spíše bez přísad vosku.
      • Po dokončení mytí je dobré automobil vysušit, při samovolném usychání může dojít k tvorbě světlých fleků, zaschlých kapek nebo nevzhledných map.
      Postup:
      • Smyjeme proudem vody hrubé nečistoty.
      • K ručnímu mytí použijeme metodu dvou kýblů. V prvním je šamponová voda a ve druhém čistá voda. Houbu namáčíme v prvním kýblu se šamponem a vyplachujeme ve druhém s vodou. Tak udržíme vodu se šamponem nejdéle čistou, vodu na vyplachování ve druhém kýblu můžeme kdykoliv podle potřeby vyměnit.
      • Čistou vodou opláchneme šampon z celého auta.
      • Necháme vyschnout nebo vytřeme do sucha jelenicí.



  1. Čištění

    Po umytí a usušení auta najdeme drobné defekty na laku, které nejde odstranit pouhým mytím. Jsou to škrábance, asfalt, smůla, mušky atd. Vhodným přípravkem odstraníme tyto defekty. Pokud nezmizí hned, postup opakujeme. Detailisté mohou pro dokonalou čistotu a hladkost povrchu použít dekontaminační hmotu tzv. clay, který odstraní mikroskopické nečistoty (z průmyslového spadu, polétavou rez) nesmyvatelné pouhým mytím.

  2. Leštění

    Po odstranění nebo zredukování drobných defektů na laku můžeme přistoupit k vyleštění celého vozu. Leštěnku nanášíme na lak malou jemnou houbičkou nebo utěrkou z mikrovlákna krouživými pohyby. Necháme lehce zavadnout a poté rozleštíme čistou utěrkou z mikrovlákna. Tak vrátíme vozu lesk a perfektní vzhled.

    Postupujeme po malých částech, aby leštěnka na laku úplně nezasychala. Pokud je leštěnka jen velmi těžce stíratelná, použijeme méně přípravku.

    Důležité je vhodné počasí ať už máme garáž nebo ne. Nejlepší je leštit auto v podmínkách co nejblíže domácí teplotě kolem 20 stupňů pod mrakem, ne na přímém slunci. Naprosto nevhodné je mýt a leštit povrch rozpálený jízdou, sluncem nebo tropickou venkovní teplotou. Přípravky pak velmi rychle zasychají, což vede k tomu, že při mytí zůstávají šmouhy a zaschlé kapky a leštěnka jde těžko rozleštit s výslednými šmouhami.

    Většina leštěnek nechává bílé šmouhy na gumě a nelakovaných plastech, jejich zašpinění zabráníme opatrnou aplikací nebo oblepením jejich hran papírovou malířskou lepicí páskou, která po odstranění nezanechává lepidlo.

    Leštit lze i litá kola.

  3. Voskování

    Když je karoserie dokonale čistá a lesklá, přecházíme k voskování, které zakonzervuje tento stav na dlouhou dobu. Vosků se vyrábí škála druhů. Nanáší se na všechny lakované plochy karoserie krouživými pohyby v tenké vrstvě. Tu necháme zaschnout a poté ručně či strojově rozleštíme do dokonalého vysokého lesku.

    Takto ošetřená karoserie je chráněná, nečistoty na ní hůře ulpívají, snadněji se z ní smývají a snadno se vrací do dokonalé čistoty.

    Proces leštění je optimální opakovat minimálně dvakrát do roka. 

    Jestli je ještě na laku přítomna ochranná mikro vrstva poznáme tak, že kapky vody na něm vytváří „perličky“ a voda se neroztéká do souvislé vrstvy. 

    Kdy by si chtěl celý proces zjednodušit, může leštění a voskování spojit do jednoho, použitím leštěnky s voskem.


TIPY, ZÁSADY ÚSPĚCHU

  1. Pracujme ve vhodném počasí, nejlépe pod mrakem kolem 20 stupňů
  2. Dodržujme posloupnost kroků při péči o auto, nic nezanedbejme.
  3. Všechny pomůcky (kýble, houby, utěrky..) mějme před použitím dokonale čisté. Utěrky z mikrovlákna je nejlepší po každém použití vyprat.

 

 

zdroj: https://www.car-port.cz/poradna-uzitecne-tipy-lesteni-autolaku